422 558 238 Łódź

TECHNIKA PRZEŁADUNKU

Salon sprzedaży

ul. Obywatelska 128/152
Biurowiec LEGS, sektor 7
94-104 Łódź

+48 (42) 255 82 38

marketing@bramsec.pl

 

 

 

 

Elementy doku przeładunkowego

Dok przeładunkowy czyli kompleksowe stanowisko przeładunkowe to system kilku urządzeń ułatwiających przeładunek towarów. Dok przeładunkowy łączy w sobie 4 podstawowe elementy: rampę przeładunkową, fartuch uszczelniający (śluzę uszczelniającą), bramę i odbojniki oraz element dodatkowy w postaci naprowadzaczy kół. Wszystkie te urządzenia współpracują ze sobą i są autonomicznym w stosunku do hali układem dostawionym do elewacji.

[ Szybki kontakt w sprawie stanowisk przeładunkowych…]

BRAMY DOKOWE
Brama dokowa segmentowa lub rolowana w zakresie budowy i działania nie różni się od bramy przejazdowej segmentowej/rolowanej. Istotne różnice pojawiają się natomiast na etapie doboru bramy do istniejących warunków montażowych i co najważniejsze do funkcji jaką ma spełniać.

Podczas pomiaru warunków montażowych zwykłej bramy segmentowej/rolowanej przejazdowej (leżącej na poziomie jezdni) najważniejsze są: szerokości i wysokość otworu (uzależniona od wysokości pojazdu z naddatkiem). Inaczej jest w przypadku bramy dokowej segmentowej/rolowanej, ponieważ brama taka posiada wymiary w świetle zależne od różnorodnych czynników, np.:

  • wysokości rampy, rodzaju zastosowanej rampy
  • rodzaju przeładowywanych towarów
  • wielkości i wyposażenia obsługiwanych modeli samochodów
  • ewentualnie zastosowanych rur najazdowych
  • wysokości wózka widłowego

Maksymalna wewnętrzna szerokość aut ciężarowych wynosi +/- 2500 mm. Aby pojazd zawsze przeładowywać na jego całej szerokości, minimalna szerokość bramy musi odpowiadać jego szerokości. W praktyce auta prawie nigdy nie stoją centralnie w stosunku do światła otworu lecz są przestawione do 30 cm na stronę, dlatego też szerokość światła otworu bramy dokowej musi być większa niż 2500 mm.

NAPROWADZACZE KÓŁ
Naprowadzacze kół stanowią wyposażenie dodatkowe doku przeładunkowego. Zbudowane są z rur stalowych, ocynkowanych lub opcjonalnie polakierowanych. Montowane są na jezdni dojazdu przed stacjami przeładunkowymi.

Naprowadzacze kół ułatwiają bezpieczne i precyzyjne dokowanie samochodu w miejsce przeładunku. Chronią pojazd, rampę i uszczelnienie przed uszkodzeniem, ułatwiają manewry pojazdowi, a co za tym idzie przyczyniają się do szybszego dokowania i skracają czas przeładunku.

Istnieją dwa sposoby montażu naprowadzaczy: poprzez zabetonowanie lub przykręcenie do istniejącego podłoża. Naprowadzacze ze względu na to, iż zbudowane są z rur okrągłych nie zagrażają uszkodzeniu kół w pojazdach dokujących.

ODBOJNIKI GUMOWE
Odbojniki gumowe chronią rampę i budynek przed uszkodzeniami. Amortyzują siły, które występują podczas dokowania samochodu ciężarowego. Odbojniki gumowe są stabilne i jednocześnie elastyczne. Dostępne są w różnych kształtach i rozmiarach. Mogą być wykonane z gumy lub wysokiej jakości poliuretanu bądź z płyty stalowej wypełnionej rdzeniem o właściwościach amortyzujących. Istnieją również odbojniki ruchome, które dostosowują się do pionowych ruchów pojazdu dzięki możliwości regulacji wysokości.

RAMPY PRZEŁADUNKOWE
Rampa przeładunkowa służy do niwelowania różnic wysokości pomiędzy poziomem posadzki hali magazynowej a poziomem przeładowywanego samochodu.

Rampa zbudowana jest z wytrzymałej, spawanej, stalowej konstrukcji oraz odpornej na odkształcenia poprzeczne, co umożliwia wyrównanie wysokości nawet w przypadku nierówno rozłożonego obciążenia w dokującym pojeździe.

Rodzaje ramp przeładunkowych:

  • Rampa z klapą wysuwaną ? gwarantuje płynne i bardzo precyzyjne wysuwanie się klapy (języka). Pozwala na ustalenie minimalnego obszaru oparcia języka na skrzyni pojazdu, co umożliwia rozładunek samochodów załadowanych aż po brzeg naczepy. Rampa tego typu wyposażona jest w dwa siłowniki hydrauliczne podnoszące platformę rampy oraz jeden siłownik obsługujący klapę rampy. Rampa wyposażona jest także w automatyczne zawory bezpieczeństwa wbudowane w siłowniki hydrauliczne. Zawory te natychmiast blokują rampę. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, gdy samochód ciężarowy za wcześnie odjedzie od obciążonej platformy. Taka konstrukcja rampy przeładunkowej zapewnia jej niezawodną i co najważniejsze bezpieczną pracę.
  • Rampa z klapą składaną (opuszczaną) ?wspomagana jest systemem dwóch siłowników hydraulicznych podnoszących platformę oraz jednego siłownika opuszczającego klapę rampy. Rampa obsługiwana jest za pomocą skrzynki sterującej. Poprzez przytrzymanie przycisku platforma unosi się do najwyższej pozycji i automatycznie wysuwa klapę. Następnie platforma opuszcza się do momentu, w którym klapa oprze się na skrzyni ładunkowej pojazdu. Co ważne platforma rampy opuszczanej dostosowuje się do ruchów zawieszenia pojazdu. Po zakończeniu procesu załadunku lub rozładunku wciśnięcie przycisku spowoduje powrót platformy i klapy do pozycji spoczynkowej. Rampa wyposażona jest standardowo w automatyczne zawory bezpieczeństwa.

Platforma i klapa rampy wykonane są z wysokogatunkowej stali. Dostępne są standardowo w wersji malowanej (w kolorze niebieskim lub czarnym) lub ocynkowanej. Na życzenie mogą być pomalowane na inny kolor z palety RAL.

Wszystkie rampy przeładunkowe odpowiadają normom CE oraz są zgodne z TÜV/GS. Poza tym spełniają wymagania normy EN1398.

USZCZELNIENIA BRAMOWE
Jednym z elementów kompletnego stanowiska przeładunkowego jest uszczelnienie bramy dokowej, którym jest fartuch uszczelniający (inaczej rękaw doszczelniający, śluza uszczelniająca).

Jakie funkcje pełni fartuch uszczelniający?

  • uszczelnia pojazd wsunięty w otwór bramowy
  • chroni pracowników i przeładowywane towary przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych np. przed deszczem
  • gwarantuje utrzymanie optymalnej temperatury wewnątrz pomieszczeń, w których składowane są towary
  • obniżenia koszty utrzymania obiektu poprzez zmniejszenie zużycia energii potrzebnej do ogrzewania
  • zapobiega powstawaniu przeciągów i dużych różnic temperatur, co z pewnością poprawia komfort pracy pracowników i przyczynia się do zmniejszenia absencji chorobowej wśród personelu pracującego przy przeładunkach
  • ogranicza dostęp do magazynu osobom niepożądanym, gdy brama jest otwarta i stoi przy niej rozładowywany samochód

Budowa fartucha uszczelniającego

Fartuch uszczelniający skonstruowany jest z ramy stalowej ocynkowanej, na której osadzone są gumowe płaszcze. Konstrukcja stalowa fartucha jest sprężysta, co powoduje, że w przypadku niedokładnego ustawienia pojazdu rama sprężyście odsuwa się od pojazdu zapobiegając jego uszkodzeniu.

Płaszcze fartucha wykonane są z ciągłej, elastycznej, wysoce odpornej na rozdarcia gumy.

Na górnym i bocznych płaszczach rękawa widnieje wyraźne oznakowanie które ułatwia kierowcy ustawianie pojazdu na samym środku doku.

Wybór odpowiedniego uszczelnienia

Chcąc odpowiednio uszczelnić otwór bramowy w doku przeładunkowym należy określić:

  • Jaka jest (lub będzie) wysokość rampy przeładunkowej?
  • Jaka jest szerokość i wysokość dokujących pojazdów?
  • Czy w jednym stanowisku przeładunkowym będą dokowały samochody ciężarowe o różnej wielkości czy o jednej ściśle określonej?
  • Jakiego rodzaju towary są (lub będą) przeładowywane

Prawidłowo dobrana szerokość fartuchów i głębokość montażowa pozwala uzyskać optymalne uszczelnienie.

GALERIA:

STOŁY NOŻYCOWE
Stół nożycowy to ruchoma platforma zamocowana do systemu podpór podnoszonych za pomocą siłowników hydraulicznych. Wyrównuje one dużą różnicę wysokości między poziomem podłoża a skrzynią ładunkową pojazdu lub między rampą przeładunkową a skrzynią ładunkową pojazdu.

Stół nożycowy jest urządzeniem trwałym, bezpiecznym w użytkowaniu i funkcjonalnym z tego względu, że:

  • podest charakteryzuje się wyjątkowo dużą stabilnością i wytrzymałością ponieważ wykonany jest z wysokogatunkowej stali. Oprócz tego podest wyposażony jest wokół w listwę ochronną, spełnia też wymogi bezpieczeństwa normy EN 1570 oraz posiada oznakowanie CE
  • agregat zamontowany jest na dolnej ramie co zapewnia brak wibracji oraz zabezpiecza przed uszkodzeniem. Poza tym wyposażony jest w zabezpieczenie nadciśnieniowe oraz zawór zwrotny, które chronią układ hydrauliczny przed uszkodzeniem na skutek nadmiernego przeciążenia
  • system hydrauliczny jest całkowicie obudowany i zabezpieczony przed dostępem brudu, piasku i pyłu
  • platforma posiada drzwiczki inspekcyjne zapewniające łatwą i szybką konserwację
  • bezobsługowe łożyska ślizgowe gwarantują długi okres użytkowania
  • wysokiej jakości siłowniki wyposażone są w zabezpieczenie na wypadek pęknięcia węża ciśnieniowego (w przypadku pęknięcia węża ruch podestu jest natychmiast zatrzymywany)
  • nogi wsporcze w narożnikach gwarantują pełną stabilność stołu w najniższym położeniu
  • stół nożycowy jest urządzeniem łatwym w obsłudze ? obsługuje się go za pomocą dwóch przycisków w skrzynce sterującej. Łatwą regulację wysokości można osiągnąć dzięki wyłącznikowi krańcowemu o ciągłej regulacji
  • stół nożycowy można zintegrować z innymi urządzeniami techniki przeładunkowej

Funkcje i zalety doku przeładunkowego

Każdy element doku przeładunkowego pełni bardzo ważną funkcję podczas przeładunku w obiekcie logistycznym:

  • Rampa przeładunkowa łączy i wyrównuje powierzchnię magazynu z podłogą samochodu dostawczego
  • Fartuch uszczelniający (inaczej rękaw doszczelniający, śluza uszczelniająca) chroni strefę przeładunku, towary i pracowników przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych oraz zapewnia odpowiednie warunki sanitarne
  • Brama dokowa stanowi szczelne zamknięcie magazynu
  • Odbojniki najazdowe przeciwdziałają tarciu pomiędzy samochodem dostawczym a dokiem i amortyzują wstrząsy powstałe podczas dojeżdżania samochodu do doku
  • Naprowadzacze kół ułatwiają bezpieczne i precyzyjne dokowanie samochodu w miejsce przeładunku. Chronią pojazd, rampę i uszczelnienie przed uszkodzeniem, ułatwiają manewry pojazdowi a co za tym idzie przyczyniają się do szybszego dokowania i skracają czas przeładunku.

W zależności od potrzeb klienta, częstotliwości korzystania z doku, warunków montażowych, rozmiaru dokujących pojazdów, rodzaju przeładowywanych towarów stanowisko przeładunkowe wyposażyć można w różne rodzaje ramp, uszczelnień i innych elementów wspomagających przeładunek. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom stanowisko przeładunkowe można całkowicie zautomatyzować, co znacząco przyspiesza i upraszcza proces załadunku towaru przy równoczesnej poprawie bezpieczeństwa oraz obniżeniu kosztów.

W ramach systemów przeładunkowych proponujemy Państwu nowoczesne, niezawodne, bezpieczne w użytkowaniu i funkcjonalne urządzenia firm Hormann i Loading System.

Biuro przyjmowania zleceń

ul. Obywatelska 128/152

Biurowiec LEGS, sektor 7

94-104 Łódź

Tel. +48 (42) 255 82 38

e-mail: marketing@bramsec.pl

 

Małgorzata Wujak - doradca handlowy

Tel. 789 239 350, e-mail: sodowanie@bramsec.pl

ZGŁOSZENIA zleceń na piaskowanie